BCXXI: twee initialen en een nummer die de intrede van een nieuwe eeuw markeren en de architectuur vormen van een nieuw akoestisch paradigma.

Louis-Auguste Buffet en Hyacinthe Klosé waren de eerste grote vernieuwers in de geschiedenis van de klarinet in de 19e eeuw, door de beweegbare ringen van Boehm aan te passen en door de klanksignatuur te heroverwegen met de omtrek van de eerste polycilindrische boringen.

Robert Carrée, emblematische figuur van Buffet Crampon in de 20e eeuw, perfectioneerde met de medewerking van Jacques Lancelot de fundamentele akoestische technieken en sublimeerde het concept van polycilindriciteit van onze families van boringen door de twee legendarische klarinetten R13 en RC te creëren, respectievelijk uitgebracht in 1954 en 1975.

Aan het einde van de 20e eeuw zorgde Buffet Crampon voor een revolutie in de structuur van grondstoffen met Green-LinE.

Vandaag beginnen we aan de revolutie van de 21e eeuw: een langere Bb-klarinet die alle mogelijke velden verlegt. Eric Baret en onze vier testmuzikanten Michel Arrignon, Nicolas Baldeyrou, Marin Fröst, Paul Meyer, zijn trots om de BCXXI aan u voor te stellen.

STEL JE VOOR….

  • Het met enkele centimeters verlengde onderlichaam van een Bb-klarinet waarin een zorgvuldig geplaatst resonantiegat het mogelijk maakt om de lage Eb met een vol en houtachtig geluid te laten vibreren, en meer in het algemeen het hele register dankzij de beperkte uitwaaiering ten gunste van een langere cilinder.
  • Een kortere beker die niet meer de juistheid van de grondtonen E/B en F/C bepaalt maar als resonator voor de gehele klarinet dient.
  • Een verrassend stabiel en makkelijk hoog register dankzij met name dit langgerekte onderlichaam.
  • Een derde medium Bb vingerzetting die de hele boring van het instrument laat trillen om een vol en eerlijk geluid te produceren. Dit nieuwe mechanisme stelt de muzikant ook in staat om nieuwe sequenties te creëren zonder het register te wijzigen of bepaalde vingerzettingen die in de stukken van het repertoire worden gebruikt opnieuw te bezoeken.
  • De balans van de linkerhand, vooral Sol♯ / C♯, D / A, in het bijzonder geoptimaliseerd.
  • Een lichte ergonomische bult op het D-gat om de vingers van de linkerhand op hetzelfde horizontale vlak te houden.
  • Herontdek met plezier alle stukken van het repertoire met een lage Eb en die van A tot Bb.
  • Stel je ten slotte een gewicht voor dat gelijk is aan een traditionele klarinet dankzij de kortere beker en toongaten met koolstofdraad.